BLOG – Die Hirnschleuder

der theatralen subversion

16
07. '16

Epilogue Exit Ghost

Jonathan Bach_2015

Letztes Frühjahr haben wir den New Yorker Soziologen Jonathan Bach in den Berliner Prinzessinengärten getroffen und uns von ihm zur Inszenierung „1989 [exit ghost]“ interviewen lassen. Jetzt hat Jonathan einen Aufsatz mit dem Titel „What Remains – Epilogue Exit Ghost“ geschrieben und ihn bei einer Tagung der German Studies Association in New York vorgetragen. Wir fühlen uns geehrt von der Wissenschaft durch die Mangel genommen worden zu sein, über die vielen klugen Reflektionen zu unserer Arbeit. Und bald geht es weiter: Bei der Tagung “Performativity: Life, Stage, Screen?” vom 20.-22. Juli 2016 an der FU Berlin sehen wir Jonathan wieder.

„What makes Exit Ghost an unusually productive grappling is its resistance to taking two well-worn paths. It avoids the form of personal memoir (in the direction of Jana Hensel’s Zonenkinder), and avoids claiming the mantle of a generational movement in the spirit of 1968, as has been much discussed in connection to the “third generation east.” The former depoliticizes through its introverted gaze, and the latter overpoliticizes by tethering this generation to nearly 50-year old ideological battle lines. 

Rather, Exit Ghost performs what Yukiko Koga calls a double inheritance of the past, where the recognition of one’s own inheritance necessarily involves the recognition of the other’s inheritance. Exit Ghost raises and mixes up of experiences from East and West, performatively making the other’s inheritance into one’s own.“  Jonathan Bach

Performativity_Tagung